فلفل تند و مقابله با اپیدمی چاقی

 9 فوریه 2015- دانشمندان فواید  مصرف فلفل تند در تغییر اپیدمی چاقی را بتصویر کشیدند. محققان دانشگاه Wyomingدرآمریکا به بررسی تأثیرات ماده ی موثره ی موجود در فلفل تند یعنی capsaicinبر موشها پرداختند. آنها دریافتند افزودن کپساسین به رژیم غذایی پرچرب موشها مانع از افزایش وزن آنها شده و به این ترتیب خوردن غذاهای ناسالم که شامل غذاهای پرچرب می باشد را برای موشها امکان پذیر می کند.

اپیدمی  چاقی

بنا به تخمین سازمان بهداشت جهانی هم اکنون یک سوم از جمعیت جهان دارای اضافه وزن هستند یا چاق می باشند.

بر اساس تحقیق اخیر می توان با استفاده از این ماده از بیماریهایی که علت زمینه ای آنها چاقی است مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کرد. محققان بر این باورند که capsaicinمی تواند چربیهای ناسالم ذخیره ای  (چربی سفید) را به چربی قهوه ای که قادر به تولید گرما از طریق سوزاندن چربی هستند، تبدیل  کند و به این ترتیب به مدیریت چاقی کمک کند.

محققان هدف اصلی انجام این تحقیق را گسترش دانش درباره ی مکانیزیم عملکرد  کپساسین در مقابله با چاقی دانستند، همچنین آنها قصد داشتند خاصیت ضد چاقی کپساسین را اثبات کنند.

درحال حاضر دانشمندان درحال بررسی فرمولاسیونی از کپساسین هستند که بر پایه ی نانو ذرات  می باشد. با رویکرد جدید مبتنی بر مصرف کپساسین به عنوان مکمل غذایی می توان راهی برای جلوگیری و درمان یکی ازبیماریهای تهدید کننده ی زندگی یعنی چاقی وعوارض مرتبط با آن در انسان یافت.

منبع: www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/chilli-pepper-could-tackle-obesity-epidemic-98944175.html